͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋ ͋
“စည္းစိမ္ဥစၥာ အႏွစ္ရွာျပဳပါ ဒါနမွတ္
မိမိခႏၶာ အႏွစ္ရွာ၊ ေစာင့္ပါသီလမွတ္
အသက္ဇီ၀ါ၊ အႏွစ္ရွာ၊ ဘာ၀နာဟုမွတ္...
လွဴပါ၊ ေစာင့္ပါ၊ ပြားမ်ားပါ၊ သံုးျဖာအႏွစ္မွတ္ ”
ဟူေသာ လကၤာေလးအတိုင္း မွတ္သားရပါမည္။ ထိုသံုးပါးတို႕တြင္ စည္းစိမ္၏
အႏွစ္သာရကား ဒါနျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕က ဒါနကို သံသရာရွည္ေစတတ္
ေသာတရားဟု ေျပာတတ္ၾက၏။ ဒါနကား သံသရာမရွည္၊ ဘ၀ကို တပ္မက္
ေသာ တဏွာသည္သာလွ်င္ သံသရာကိုရွည္ေစတတ္ပါ၏။ ဒါနသည္ ေလာဘ
တဏွာကို ပါးသထက္ ပါးေစေသာ အစြမ္းသတၱိရွိ၏။ ေငြတစ္ေထာင္ကို ေပးလွဴ
လိုက္ေသာ အလွဴရွင္သည္ ထိုေငြတစ္ေထာင္အေပၚ တြယ္တာတပ္မက္ေသာ
ေလာဘတဏွာကို ပယ္သတ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏ ။
လူတစ္ဖက္ခန္႕ရွိေသာ သစ္ပင္ႀကီးတစ္ပင္ကိုျဖတ္ၾကရ ာ၌ အဆင့္ျမင့္ေသာ စက္
လႊႏွင့္ျဖတ္လွ်င္ ျမန္ျမန္ျပတ္၏။ စက္လႊမေျပာႏွင့္ ငမန္းစြယ္လႊေတာင္ မ၀ယ္ႏိုင္
ေသာ ေတာသူေတာင္သားမ်ားကား ရဲဒင္းျဖင့္သာလွ်င္ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းျဖတ္ၾကရ
၏။ စက္လႊသမားေရာ၊ ရဲဒင္းသမားေရာ သစ္ပင္ကိုျပတ္ေအာင္ ျဖတ္ၾကတာ
ခ်င္း အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ လက္နက္၏ စြမ္းရည္အလိုက္ အေႏွးႏွင့္အျမန္ကား
ကြာျခားေပလိမ့္မည္။ ထို႕အတူ တဏွာေလာဘေခၚ သမုဒယသစၥာကို ပယ္သတ္
ၾကရာ၌ ရဲဒင္းႏွင့္တူေသာဒါနျဖင့္ ပယ္သတ္သူလည္းရွိသည္။
စက္လႊႏွင့္တူေသာ မဂ္တရားျဖင့္ပယ္သတ္သူလည္း ရွိသည္။ ဒါနျဖင့္ေလာဘ
ကို ပယ္သတ္ေနသူကို မဂ္တရားျဖင့္ မပယ္သတ္ရေကာင္းလားဟု အျပစ္တင္
ဖြယ္မလိုေပ။ အျပစ္ရွိသူကိုသာလွ်င္ အျပစ္တင္ရသည္။ ကဲ့ရဲ႕ရသည္။ ျပစ္တင္
ကဲ့ရဲ႕လွ်င္ပင္ ဒီပုဂၢိဳလ္ရဲ႕သႏၲာန္မွာရွိတ ဲ့ မစၦရိယတရားဟာ အင္မတန္စက္ဆုပ္ဖို႕
ေကာင္းတယ္ စေသာအားျဖင့္ ဓမၼဓိ႒ာန္ျဖင့္ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ရသည္။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ႏွ
ေျမာတယ္ စေသာအားျဖင့္ ပုဂၢလဓိ႒ာန္ မေျပာေကာင္းေပ။ ခ်ီးမြမ္းစရာဆိုလွ်င္
လည္း ထို႕အတူသာလွ်င္ ေျပာဆုိခ်ီးမြမ္းရမည္။
ျပစ္တင္ကဲ့ရဲ႕စရာမဟုတ္ဘဲ ျပစ္တင္ကဲ့ရဲ႕ခဲ့လွ်င္ ပရ၀မၻနသေဘာပါသြားေပၿပီ။ ပရ၀မၻန သေဘာျဖင့္ေျပာဆိုမိလွ်င္ မိမိကိုယ္ကိုခ်ီးေျမႇာက္ေသာ အတၱဳကၠံသန
သေဘာသို႕ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးျဖစ္ေနတတ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ပညာရသူေတာ္ေကာင္း
မွန္သမွ် တရားေဟာရာအခါ၊ စာေရးရာအခါတို႕၌ အတၱဳကၠံသန၊ ပရ၀မၻနသံသရာ
ရွည္သည္ဟု ေျပာခဲ့သူမ်ားကိုရည္စူး၍ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးက -
အခ်ဳိ႕ေသာသူတို႕ကား ဒါနကုသိုလ္သည္ မဂ္ဖိုလ္သို႕မေဆာင္ႏိုင္ သံသရာရွည္
ဖို႕ျဖစ္၏။ အေၾကာင္းမူကား ဒါနမည္သည္ ေစတနာတရားေပတည္း။ ထိုေစတနာ
တရားသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတို႕တြင္ တစ္စံုတစ္ရာေသာမဂၢင္၌ မပါ၀င္(မဂ္မ်ဳိးဖိုလ္မ်ဳိး)
မဟုတ္ဟုဆိုၾက၏။ မိုက္ေလစြ၊ မွားေလစြ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ထိုဒါနေစတ
နာမွာ နိဗၺိဒါဉာဏ္သည္ ဦးစီးလ်က္ရွိ၏။ ထိုဉာဏ္သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတြင္ သမၼာဒိ႒ိ
ဟူေသာ ဦးတည္မဂၢင္ႀကီးမ်ဳိးျဖစ္၏။
ထိုေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာ သကၤပၸတရား၊ ၀ီရိယတရား၊ သတိတရား၊ သမာဓိတရား
မ်ားသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတြင္ သမၼာ၀ါယမ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ
ဟူေသာ မဂၢင္တရားမ်ဳိးျဖစ္၏ ဟူ၍ေရးသားသတိေပးေတာ္မူခဲ့ပါ သည္။ ဤေနရာ
၌ အလွဴရွင္တိုင္း အေရးတႀကီးသိသင့္ေသာ ေၾကာင္ပန္းဆရာေတာ္ႀကီး၏ ၾသ၀ါဒ
စကားေလးတစ္ခုကို ေဖာ္ျပပါမည္။ ၄င္းၾသ၀ါဒစကားေလးမွာ -
ေရေနတစ္ေတာင္ရွိေသာ ေရတြင္းမွေရကို ခပ္ယူၿပီးသံုးစြဲေသာ္လည္း တစ္ေတာင္
ျပည့္ေအာင္ ေရျပန္ထြက္ၿမဲျဖစ္၏။ ကုန္မည္စိုး၍ မခပ္ယူမသံုးစြဲလွ်င္လည္း ေရ
တစ္ေတာင္သာရွိ၏ဟူ၍ျဖစ္၏။ မွန္ေပသည္။ ဥစၥာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ လွဴလိုက္လွ်င္
အထူးတလည္ေလ်ာ့မသြားေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ ဘယ္ဘက္ကတစ္ဆုပ္ႀကဲ
လို႕ ညာဘက္ကတစ္လွည္း၀င္ ဟူေသာစကားအတိုင္း ရတနာသံုးပါးေက်းဇူး
ေၾကာင့္တစ္နည္းမဟုတ္၊ တစ္နည္းျဖင့္ ဥစၥာပစၥည္းမ်ား ျပန္၀င္လာသည္ကို ျမင္
ေတြ႕ေနရေသာေၾကာင့္ပါတည္း။
အရွင္ဇဝန
__________________________ __________
Buddhavasa Tiloka
“စည္းစိမ္ဥစၥာ အႏွစ္ရွာျပဳပါ ဒါနမွတ္
မိမိခႏၶာ အႏွစ္ရွာ၊ ေစာင့္ပါသီလမွတ္
အသက္ဇီ၀ါ၊ အႏွစ္ရွာ၊ ဘာ၀နာဟုမွတ္...
လွဴပါ၊ ေစာင့္ပါ၊ ပြားမ်ားပါ၊ သံုးျဖာအႏွစ္မွတ္ ”
ဟူေသာ လကၤာေလးအတိုင္း မွတ္သားရပါမည္။ ထိုသံုးပါးတို႕တြင္ စည္းစိမ္၏
အႏွစ္သာရကား ဒါနျပဳျခင္းျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕က ဒါနကို သံသရာရွည္ေစတတ္
ေသာတရားဟု ေျပာတတ္ၾက၏။ ဒါနကား သံသရာမရွည္၊ ဘ၀ကို တပ္မက္
ေသာ တဏွာသည္သာလွ်င္ သံသရာကိုရွည္ေစတတ္ပါ၏။ ဒါနသည္ ေလာဘ
တဏွာကို ပါးသထက္ ပါးေစေသာ အစြမ္းသတၱိရွိ၏။ ေငြတစ္ေထာင္ကို ေပးလွဴ
လိုက္ေသာ အလွဴရွင္သည္ ထိုေငြတစ္ေထာင္အေပၚ တြယ္တာတပ္မက္ေသာ
ေလာဘတဏွာကို ပယ္သတ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏
လူတစ္ဖက္ခန္႕ရွိေသာ သစ္ပင္ႀကီးတစ္ပင္ကိုျဖတ္ၾကရ
လႊႏွင့္ျဖတ္လွ်င္ ျမန္ျမန္ျပတ္၏။ စက္လႊမေျပာႏွင့္ ငမန္းစြယ္လႊေတာင္ မ၀ယ္ႏိုင္
ေသာ ေတာသူေတာင္သားမ်ားကား ရဲဒင္းျဖင့္သာလွ်င္ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းျဖတ္ၾကရ
၏။ စက္လႊသမားေရာ၊ ရဲဒင္းသမားေရာ သစ္ပင္ကိုျပတ္ေအာင္ ျဖတ္ၾကတာ
ခ်င္း အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ လက္နက္၏ စြမ္းရည္အလိုက္ အေႏွးႏွင့္အျမန္ကား
ကြာျခားေပလိမ့္မည္။ ထို႕အတူ တဏွာေလာဘေခၚ သမုဒယသစၥာကို ပယ္သတ္
ၾကရာ၌ ရဲဒင္းႏွင့္တူေသာဒါနျဖင့္ ပယ္သတ္သူလည္းရွိသည္။
စက္လႊႏွင့္တူေသာ မဂ္တရားျဖင့္ပယ္သတ္သူလည္း ရွိသည္။ ဒါနျဖင့္ေလာဘ
ကို ပယ္သတ္ေနသူကို မဂ္တရားျဖင့္ မပယ္သတ္ရေကာင္းလားဟု အျပစ္တင္
ဖြယ္မလိုေပ။ အျပစ္ရွိသူကိုသာလွ်င္ အျပစ္တင္ရသည္။ ကဲ့ရဲ႕ရသည္။ ျပစ္တင္
ကဲ့ရဲ႕လွ်င္ပင္ ဒီပုဂၢိဳလ္ရဲ႕သႏၲာန္မွာရွိတ
ေကာင္းတယ္ စေသာအားျဖင့္ ဓမၼဓိ႒ာန္ျဖင့္ ကဲ့ရဲ႕႐ႈတ္ခ်ရသည္။ ဒီပုဂၢိဳလ္ဟာ ႏွ
ေျမာတယ္ စေသာအားျဖင့္ ပုဂၢလဓိ႒ာန္ မေျပာေကာင္းေပ။ ခ်ီးမြမ္းစရာဆိုလွ်င္
လည္း ထို႕အတူသာလွ်င္ ေျပာဆုိခ်ီးမြမ္းရမည္။
ျပစ္တင္ကဲ့ရဲ႕စရာမဟုတ္ဘဲ ျပစ္တင္ကဲ့ရဲ႕ခဲ့လွ်င္ ပရ၀မၻနသေဘာပါသြားေပၿပီ။ ပရ၀မၻန သေဘာျဖင့္ေျပာဆိုမိလွ်င္ မိမိကိုယ္ကိုခ်ီးေျမႇာက္ေသာ
သေဘာသို႕ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးျဖစ္ေနတတ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ပညာရသူေတာ္ေကာင္း
မွန္သမွ် တရားေဟာရာအခါ၊ စာေရးရာအခါတို႕၌ အတၱဳကၠံသန၊ ပရ၀မၻနသံသရာ
ရွည္သည္ဟု ေျပာခဲ့သူမ်ားကိုရည္စူး၍ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီးက -
အခ်ဳိ႕ေသာသူတို႕ကား ဒါနကုသိုလ္သည္ မဂ္ဖိုလ္သို႕မေဆာင္ႏိုင္ သံသရာရွည္
ဖို႕ျဖစ္၏။ အေၾကာင္းမူကား ဒါနမည္သည္ ေစတနာတရားေပတည္း။ ထိုေစတနာ
တရားသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတို႕တြင္ တစ္စံုတစ္ရာေသာမဂၢင္၌ မပါ၀င္(မဂ္မ်ဳိးဖိုလ္မ်ဳိး)
မဟုတ္ဟုဆိုၾက၏။ မိုက္ေလစြ၊ မွားေလစြ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ထိုဒါနေစတ
နာမွာ နိဗၺိဒါဉာဏ္သည္ ဦးစီးလ်က္ရွိ၏။ ထိုဉာဏ္သည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတြင္ သမၼာဒိ႒ိ
ဟူေသာ ဦးတည္မဂၢင္ႀကီးမ်ဳိးျဖစ္၏။
ထိုေစတနာႏွင့္ယွဥ္ေသာ သကၤပၸတရား၊ ၀ီရိယတရား၊ သတိတရား၊ သမာဓိတရား
မ်ားသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတြင္ သမၼာ၀ါယမ၊ သမၼာသကၤပၸ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ
ဟူေသာ မဂၢင္တရားမ်ဳိးျဖစ္၏ ဟူ၍ေရးသားသတိေပးေတာ္မူခဲ့ပါ
၌ အလွဴရွင္တိုင္း အေရးတႀကီးသိသင့္ေသာ ေၾကာင္ပန္းဆရာေတာ္ႀကီး၏ ၾသ၀ါဒ
စကားေလးတစ္ခုကို ေဖာ္ျပပါမည္။ ၄င္းၾသ၀ါဒစကားေလးမွာ -
ေရေနတစ္ေတာင္ရွိေသာ ေရတြင္းမွေရကို ခပ္ယူၿပီးသံုးစြဲေသာ္လည္း တစ္ေတာင္
ျပည့္ေအာင္ ေရျပန္ထြက္ၿမဲျဖစ္၏။ ကုန္မည္စိုး၍ မခပ္ယူမသံုးစြဲလွ်င္လည္း ေရ
တစ္ေတာင္သာရွိ၏ဟူ၍ျဖစ္၏။ မွန္ေပသည္။ ဥစၥာရွင္မ်ားအေနျဖင့္ လွဴလိုက္လွ်င္
အထူးတလည္ေလ်ာ့မသြားေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ ဘယ္ဘက္ကတစ္ဆုပ္ႀကဲ
လို႕ ညာဘက္ကတစ္လွည္း၀င္ ဟူေသာစကားအတိုင္း ရတနာသံုးပါးေက်းဇူး
ေၾကာင့္တစ္နည္းမဟုတ္၊ တစ္နည္းျဖင့္ ဥစၥာပစၥည္းမ်ား ျပန္၀င္လာသည္ကို ျမင္
ေတြ႕ေနရေသာေၾကာင့္ပါတည္း။
အရွင္ဇဝန
__________________________
Buddhavasa Tiloka
No comments:
Post a Comment
သင့္စိတ္ႏွင့္သင့္ကုိယ္လြတ္လက္စြာေပါက္ကြဲပုိင္ခြင့္ရွိပါတယ္ ဒါေပမဲ့ သင္ေပးသြားတဲ့ Comment ဟာသင့္ရဲ႕စိတ္ထားပါပဲ မိတ္ေဆြ...လာေရာက္အားေပးတဲ့အတြက္ အျမဲေက်းဇူးတင္ေနမွာပါ.....GOOD LUCK...